Aktuelt

Hellige toner på Oslos østkant

Hans Olav Arnesen      |      25/05/2013

Det er enklere å kommunisere på tvers av religionsskillene gjennom musikk enn med teologi. Det er filosofien bak Oslo Sacred Music Festival som pågår i hovedstaden i helgen.

Av Hans Olav Arnesen

P1030835

Unge sikhmusikere fra gurduwaraen, det sikhistiske tempelet, på Alnabru,

Oslo Sacred Music Festival er i full gang i hovedstaden, og varer hele helgen. Vi tok oss turen innom Caféteateret på Grønland. Vi kom et stykke inn i forestillingen, og tre unge sikher var alt i full gang med å underholde et lite, men engasjert publikum.

P1030839

Ivar Skippervold synger om elefanter og toleranse.

Ivar Skippervold er primus motor i årets festival. Mellom sikhenes innslag og Hare Krishna-bevegelsens musikalske innslag, dro han selv frem gitaren. Låten han spilte handlet om toleranse, og bygget på den buddhistiske lignelsen om de fem mennene og elefanten. Mannen som kjente på elefantens bein mente elefanten minnet om et tre, mannen som holdt i elefantens snabel mente den minnet om en slange. Ingen tok feil, men de hadde bare delvis rett, og kun sammen kan man nærme seg den fulle sannheten.

– Vi er ikke her for å omvende hverandre, påpekte Skippervold, men vi har et liv sammen med hverandre.

P1030845

Munkene fra Hare Krishna-tempelet på Røa bruker de samme instrumentene som sikhene som spilte før dem. En tamtam tromme og et harmonium, et slags trekkspill som britene brakte til India.

Hare Krishna stilte med to danske munker som lærte forsamlingen Hare Krishna-mantraet. Hvordan kan det ha seg at to danske gutter sitter i Oslo og representerer hinduismen? En av munkene forklarte at dette skyldes at en 70 år gammel indisk mann,  Bhaktivedanta Swami Prabhupada, som reiste alene og pengeløs til USA og etablerte Den internasjonale Krishna-bevegelsen. Den spredte seg videre til resten av verden, og har nå også kommet tilbake til India, ifølge den danske munken.

– Jeg ser ikke på meg som hindu, sa munken. Jeg ser på meg selv som en sannhetssøker.

Ivar Skippersvold bestemmer seg for å akkompagnere mantraet med gitaren sin.

Ivar Skippersvold bestemmer seg for å akkompagnere mantraet med gitaren sin.

Etter arrangementets slutt tok vi en prat med to av mennene bak Oslo Sacred Music Festival, Ivar Skippersvold, prest i Den norske kirke, og Knut Erik Tveit, som er kulturrådgiver ved Oslo bispedømmekontor. Festivalen gikk av stabelen for første gang i 2012. De var da fire stykker som drev prosjektet fremover, mens det i dag er Skippervold som har hovedansvaret. Skippervold bor imidlertid på Sørlandet, hvor han ved siden av å tjene som prest har flere andre prosjekter, inkludert søsterprosjektet Sakral Festival i Kristiansand. Både Skippersvold og Tveit ønsker at prosjektet skal leve videre, og ser gjerne at nye krefter kommer til og bidrar til at det skjer.

Årets festival er på ingen måte over. Alt klokken 19.00 i kveld får vi blant annet høre jødisk og sufistisk musikk på Ladegården i Gamlebyen. I morgen er et av høydepunktene en gudstjeneste i Tøyen kirke, hvor en jødisk rabbiner og en muslimsk imam vil bidra.