Meninger

Human-Etisk forbund fører et korstog mot kristendommen

religioner      |      12/08/2013

Arnhild Norås har sett seg lei på det hun mener er Human-Etisk Forbunds vandalisering av Norges kristne kulturarv. 

Av Arnhild Norås

ArnhildJeg husker jeg fikk et nydelig lite kors i gave fra min bestemor. I midten av korset var det et forstørrelsesglass, og når jeg tittet inn i det bittelille glasset kunne jeg lese hele Fadervår, på norsk. Husker ikke hvem som hadde laget dette. Men korset ga meg stor glede, det var veldig spennende å lese Fadervår på en så utradisjonell måte for en liten jente. Hver gang jeg hadde brukt smykket la jeg det forsiktig tilbake i et lite skrin av tre, dekorert med gylne kanter rundt.

Jeg husker også mørke vinterkvelder, med nysnø som glitret i det myke måneskinnet. Lange sparketurer til skolen med mamma. Vi skulle på juletrefest. Barna møtte opp, jentene var stivpyntet med strømper som klødde og nye lakksko som alltid var litt for trange. Men julegleden var tilstede, røde kinn, latter og vennskap. Det var lys i barnas øyne, det var håp og samhørighet, det var hva vi kalte juleglede.

Vi sang våre kjære velkjente vakre julesanger, mens kakkelovnen i klasserommet spraket og varmet. Vi bodde jo på bygda, og alt var litt gammelt, og litt nytt. Vi holdt hender og gikk rundt juletreet mens vi sang «Glade jul» av full hals. Så spiste vi kaker og boller, fikk julegodt og drakk brus. Etter festen var vi trette, men lykkelige.

Kristne tradisjoner har gitt meg personlig mange gode barndomsminner

Men det var før Human-Etisk forbund gjorde sitt inntog i samfunnet, med sine dårlig tilslørte angrep på religioner, spesielt mot kristendommen, kristne symboler samt kristne feiringer og tradisjoner på skolene.

Gi de kristne tilbake det som tilhører de kristne

Siste nytt er at de nå endelig har fått fjernet et murkors på kapellet i Gjerpen i Skien. Ikke nok med at korset ble malt over, de vil også ha en plate over som dekker de siste spor etter et eldgammelt kristent symbol. Hvem i all verden tar seg nær av å se et hvitt kors på et kapell annet enn humanetikere? Hva slags såre følelser er det de egentlig snakker om annet enn sine egne? Har de ikke nok kapeller å begrave sine egne på? Skal vi regne litt på det, så er det nå 4 kapeller kun i Skien-området som er ribbet for religiøse symboler. Men det er ikke nok:

«Kirkeverge Jorunn Fliid bekrefter at korset er malt over etter ønske fra Human-Etisk Forbund. De andre trossamfunnene har ikke bedt om endringer på byggene. Katolikkene bruker kirken i Porsgrunn, mens muslimene holder seremoniene sine utendørs på Nordre gravlund. Der ligger kommunens eneste vigslede muslimske gravplass (Varden 10.8.2013

Jøder har også egne gravplasser og klager ikke. Det er altså kun HEF som stadig fjerner en bit der og en bit der av vår kristne kulturarv. Human-Etisk Forbund bør holde seg unna politikken, de bør fokusere sin interesse og energi på gode saker, som for eksempel menneskeverd, likestilling og menneskerettigheter.

HEF raserer vår kristne kulturarv, noe undertegnede, som selv ikke kaller seg kristen, har sterke innvendinger mot.

Noen flere, blant annet de kristne bør snart ta til motmæle og fortelle dem hvor skapet skal stå. HEF raserer vår kristne kulturarv, noe undertegnede, som selv ikke kaller seg kristen, har sterke innvendinger mot. Barn bør vokse opp med kulturkompetanse, lære å leve i et samfunn hvor ikke alle er like, hvor ikke alle har samme religion eller kultur. Det skal ikke virke skummelt å søke om fritak fra juleavslutninger, men om en blir presset til å delta på juleavslutninger med de antireligiøse julesangene HEF presenterer vil det oppstå et uekte bilde på «likhet» mellom mennesker. La hver og en få ha sin tro, sin feiring og sin kultur. Det er dette som gir barn kulturkompetanse og forståelse av samfunnets dynamiske mangfold.

Mvh, Arnhild Norås

Religioner.no lenker: 

Lenker: 

 , ,

Responses

  1. Jens Brun-Pedersen says:

    august 12th, 2013 at 14:24 (#)

    Jøss, så godt du kjenner oss humanister. Synd du ikke fant plass til denne kommentaren fra presten ved det berørte kapellet på Gjerpen. Fra avisa Varden: «Sokneprest i Gjerpen kirke, Bjarne Imenes, har ingen betenkeligheter med omleggingen av kapellet.

    – Så lenge vi har kirken ved siden av, så er det ikke noe must å bevare det som et kapell. Det er viktig å gi rom for at forskjellige livssyn kan leve side om side. Jeg har ikke fått reaksjoner på at korset er malt over, sier han.»

  2. Arnhild Norås says:

    august 12th, 2013 at 19:03 (#)

    Det betyr kun at jeg ikke er enig med denne sognepresten, noe flere har demonstrert i kommentarfelt i avisene som har publisert artiklen.

  3. Mikal says:

    august 14th, 2013 at 15:59 (#)

    Du bruker nesten halve innlegget ditt på å male et idyllisk bilde av din barndom og oppvekst og hvordan kristne tradisjoner har fulgt deg gjennom livet. Du fortsetter med å fortellehvordan du blir opprørt når noen rokker ved symboler du har kjært.

    Vel, du må selvfølgelig få mene akkurat det du selv vil, men å peke på en gruppe som står for mangfold og åpenhet som syndebukk for dette er direkte feil.

    Fra Human.no:

    Gjennom 50 år har forbundet vært en tydelig stemme i norsk samfunnsdebatt. Det har utrettelig kjempet for å skille stat og kirke, mot kristne formålsparagrafer i barnehage og skole, for livssynsfrihet, menneskerettigheter og kvinners og minoriteters rettigheter.

    Jeg gjerne fortelle en historie fra min oppvekst:

    Jeg er oppvokst i et humanetisk hjem. Jeg ble ikke spurt om jeg ville døpes, så det trumfet mine besteforeldre gjennom. Etter dette har jeg hele tiden blitt spurt om hva jeg selv tror og mener, derav valget om borgerlig konfirmasjon.

    I 4. klasse ble jeg bedt om å forlate kristendomsundervisningen etter å ha stilt spørsmål om ting jeg lurte på. Jeg fikk med lapp hjem hvor det ble sagt at jeg skulle begynne å delta på livsynsundervisning.

    Jeg visste godt at jeg ikke kom til å få noen problemer hjemme, mamma hadde nemlig lært meg opp til å stille spørsmål om jeg lurte på noe. Frøken hadde fortalt oss om helvete dagen før, og jeg lurte litt på hvorfor det var slik at man kunne be om frelse like før man døde selv om man hadde vært slem hele livet, jeg fikk ikke noe godt svar mener jeg å huske. Helvete har jo også senere blitt avskaffet av kristne, kudos!

    Det som gjorde at jeg ble kastet på hodet ut av kristendomstimen og som gjorde meg til en av de «unormale» i 4. klasse var at jeg hadde spurt frøken om denne himmelstigen hun fortalte så flott om. Hvordan kunne det gå en stige fra jorden og helt opp til himmelen spurte jeg. Hun svarte at sånn var det bare og at jeg ikke skulle spørre så mye, men jeg fortsatte og lurte på om det ikke var store muligheter for å bli truffet av et fly når man var på vei opp mot himmelen i det man klatret i himmelstigen. Jeg tror det var bekymringen for å få en jumbojet i ansiktet på vei mot himmelen som fikk meg kastet ut av timen.

    Etter dette var det stort sett jeg og to andre fra andre trinn, som jeg ikke kjente, som satt og hørte på en kristendomslærer som motvillig lærte oss om andre religioner.

    Hvorfor forteller jeg dette til deg? Jo, for at du skal forstå at det å være Norsk betyr ikke at du er kristen. Det betyr heller ikke at man skal behøve å måtte få det tredd nedover ørene. Argumentet jeg som oftest møter når jeg sier det er: «Jamen Norge har jo vært kristne lenge og det er en del av kulturen vår», men vi har også en gang vært hedninger, skal vi ikke ta hensyn til dette? Paganismen stod sterkt i Norge, skal vi ikke ta dette med oss videre? For a dra det hele enda lengre, skal vi ikke også ta med oss de mer negative aspektene ved kristen historie som forfølgelse, heksebrenning, vold og seksuelle overgrep?

    En liten historie til slutt som, forhåpentligvis, understreker mitt synspunkt ytterligere. For noen år siden døde faren til en kompis. Han ønsket å bli begravet ved kirken i hjembygden vår, ikke av religiøse årsaker, men fordi han var knyttet til stedet og arkitekturen. Det var greit for kirken, men man måtte ha med en del kristne elementer i begravelsen, selv om det stod i testamentet at han virkelig ikke ønsket dette. Så da satt vi, i kirken, med en litt ekkel smak i munnen mens presten gjorde sitt beste for å pakke inn all propagandaen inn på best mulig måte for oss samtidig som at han tilfredstilte organisasjonen over ham, det hele ble ganske mye tristere enn det allerede var.

    Verden går fremover, reiligion har aldri vært i spydspissen for hverken utvikling eller spesielt glad i endring. Jeg ønsker meg en hverdag hvor man ikke får gamle skikker og eventyr tredd nedover hodet, med mindre man oppsøker det eller ønsker det selv.

    Hvis ikke kirken tillater religionsnøytrale begravelser over hele landet når jeg dør, blir jeg kanskje nødt til å gjøre som Hunter S. Thompson, avslutte det hele med et skikkelig smell og bli skutt opp i en hjemmelaget kanon.

  4. rosaan says:

    august 21st, 2013 at 23:48 (#)

    Hei Mikal. Hvis du leser innlegget, har du sikkert fått med deg at jeg ikke er kristen selv. Men derimot kritiserer jeg, ihvertfall indirekte, Human Etisk forbund for å ligge i en skyttergravskrig med kirken. Kirken er atskilt fra staten, på tide at HEF skiller seg fra kirken og skaper egne verdier. Det gjelder bl.a kapell osv. Bygg det selv, la kirken få beholde det som tilhører dem.
    Vil ellers understreke at jeg faktisk ikke kan huske jeg ble skremt på skolen av noen helvetes-teorier. Jeg var likevel knyttet til vår kulturarv, og synes det er greit at vi har et mangfold i samfunnet. Det er også dette mangfoldet som gir barn større forståelse for kulturelle ulikheter i samfunnet. Jeg mener de blir større rustet i sin kulturkompetanse til å leve i et samfunn med vidt ulike livssyn og religioner. Min mening er at Human Etisk forbund bør greie seg selv, og ikke opptre som en parasitt på kirken og den kristne arven. Les gjerne hva religionsprofessor Torkel Brekke mener om dette temaet. Jeg er helt enig med ham.

  5. Mikal says:

    august 27th, 2013 at 14:57 (#)

    Jeg har lest innlegget ditt og mitt svar ble skrevet på bakgrunn av hvordan jeg tolket det. Bygg kirke selv sier du? Så kirkene som spretter opp som paddehatter i Norges land tilhører de kristne? Hvem er det som har finansiert disse byggene?

    Tror vi kan være enige om at byggene tilhører oss, innbyggerne i Norge og da bør det også være fritt frem for å bruke disse om man er kristen, muslim, buddhist eller ateist. Om du leser teksten min så er det mange som har et sterkt bånd til byggene men ikke religionen.

  6. Klara says:

    desember 13th, 2013 at 19:00 (#)

    Jo da, kirkene tilhører oss alle – men de er «Guds hus», bygd for den kristne tro, selv om det ikke betyr at en muslim, jøde eller humanist ikke er like velkommen som noen kristen. Men kirken er kristen, og da er det naturlig at det er kors og så videre i disse, på samme måte som moskeene har muslimske symboler. Hvis humanetikerne bygget sine egne bygg hvor de kunne ha samlinger og så videre, ville de kanskje ikke brydd seg så mye om hvordan kirkene ble benyttet. Hørte nylig om at man ville få et samlingshus som kunne dekoreres etter behov, ut i fra om det var muslimer, jøder, kristne, humanetikere osv som skulle bruke det. Det blir veldig unaturlig for mange ettersom man vil ha et fast holdepunkt i religionen hvor man kan komme for å be eller lignende (vet dette er en liten digresjon, beklager :))

  7. Hans Torvaldsen says:

    desember 18th, 2013 at 10:29 (#)

    SKIEN
    I Skien finnes det mange seremonirom. Jeg velger den betegnelsen i stedet for «gudshus».
    De fleste, om ikke alle er oppført og driftes over skatteseddelen til innbyggerne i Skien kommune.
    Skulle disse seremonirom fordeles etter andelen av innbyggernes medlemskap i DnK, burde minst fire, kanskje fem av disse seremonirom vært forbeholdt innbyggerne som stod utenfor DnK.
    Medlemmene i DnK har hatt og har store privilegier i Norge og i Skien.
    Når så noen av disse privilegier tas bort blir det oppstandelse og rop om avkristning og forfølgelse.
    I god kristen ånd og tradisjon.

  8. Arnhild Norås says:

    desember 20th, 2013 at 20:01 (#)

    Det er ikke bruken av seremonirom jeg reagerer på, om du leser artiklen, det er fjerning av gamle kristne symboler som knapt er synlige. Jeg mener selvsagt at det skal være en plass til alle. Det jeg har et problem med å forstå er at et kors kan bety så mye negativt for en humanist. Mange som selv ikke føler seg kristne og ikke har en sterk binding til korset, irriterer seg ikke over at et kapell naturlig nok er utsmykket med kristne symboler historisk.

Leave a Response