Aktuelt

Indisk visdom til søkende skandinaver

religioner      |      23/04/2013

Han har inspirert Hollywood-stjerner og Harvard-professorer. Og nå har han vært i Norge og Sverige med kurset «Awareness & Freedom». Unge Ananda Giri har oppnådd status som en åndelig lærer over hele verden. Det som trigger folks interesse er hans praktiske tilnærming til budskapet.

Av Guri Charlotte Wiggen

Artikkelen er basert på et foredrag i Tøyen kirke 13 april og et intervju med Ananda Giri på Trottoria Populare samme dag. Bildene er tatt ved en annen anledning av One World Academy.

_MG_6741

Foto: One World Acadamy

Vi må lære kunsten å leve, det største av alle kunststykker. Han ser alvorlig ut over forsamlingen, men har et smil lett tilgjengelig.

Ananda Giri vil hjelpe vestlige materialister inn på en åndelig reise med enkle og verdifulle sannheter. Og han ser verden fra et universelt «oneness – perspektiv», som lærer ved One World Academy i India.  Nå selger han lykke til slitne, stressede, egosentrerte mennesker som finner sin eksistens likegyldig, men også til andre mer opplyste som søker etter nye fortolkninger og kanskje svar. Og vi har kanskje mye å lære fra indisk åndelighet?

Den spirituelle læreren drar til seg bena i lotusstilling. Det er slik hans «fysiske jeg» virker å trives best.

– Vi ønsker oss alle indre fred. Hvilken mening har livet hvis vi ikke kan oppleve fred og glede? Det ville ikke være et liv, men bare en eksistens. Eksistens kan være veldig langt fra å leve. Når din tenking endres, endres måten du ser verden. Vi må komme til fred med våre, tanker, følelser og bevissthet forklarer Ananda Giri.

Roten til all divisjon og all konflikt er følelsen av å være separat fra andre.

Filosofien er at det finnes en spirituell løsning for alle problem. Og meningen med den spirituelle søken er å vokse fra seg lidelse. Lidelsen bygger på at mennesket føler seg separert fra resten.

– Hvordan forklarer du begrepet Oneness for nye interesserte?

– Vi kan tenke og handle fra to forskjellige steder:

Det første, forklarer han, går ut på at vi lever og eksisterer for oss selv, og er alene, separate fra hverandre. Og det andre; at vi kan tenke at vi er ett, og ikke separate fra hverandre. Ved å tenke fra et sted der du eksisterer på egen hånd vil det forårsake konflikt.

Med denne tankegangen vil alt gå inn på deg, ikke bare i fysisk forstand, men på alle vis. Alt vil da handle om din trygghet, din sikkerhet og din betydning. Og om noe av det er truet, vil du ikke interessere deg for annet. Om du i motsetning handler fra en bevissthet om at du er relatert med alt levende og ikke separat fra det, begynner du å verdsette alt rundt deg på en helt annen måte. Du forstår at alt henger sammen og hvordan livet ditt defineres av alt rundt deg. Når du «våkner opp» og ser det skjer en klar transformasjon i ditt handlingsmønster. Handlingene dine er ikke lenger begrenset til deg selv. Du ser alltid andre som en del av deg selv. Det kommer et nytt ansvar og kjærlighet i dine handlinger.

Ananda Giri ser de store sammenhengene, men mener at vi bør starte med å revurdere vår konstruksjon av vår eget jeg. Vår programmering, våre mønstre og ego; som blant annet går ut på at «mitt» ståsted og synspunkt er den riktige.

Store problemer med samme rot

– Dersom vi ser på noen av de største problemene vi har i verden i dag som fattigdom, krig, diskriminering, utnytting, og konflikter og prøver å forstå grunnen til disse konfliktene; kan vi tro at det er forskjellige årsaker som ligger bak. Dersom vi går til roten av problemene vil vi finne ut at den er lik. Roten er følelsen av «separateness», adskilthet.

Ananda Giri ser utover salen med et undersøkende blikk, som han vil forsikre seg om at vi henger med.

– Det skaper konflikt, urettferdighet og krig. Da blir det konflikt mellom min og din ideologi, min og din overbevisning, mitt og ditt synspunkt, min og din religion, min betydning, min trygghet etcetera. Når min sikkerhet er truet går jeg til krig. Roten til all divisjon og all konflikt er følelsen av å være separat fra andre. Det er meg selv og de andre. Andre og meg selv. Forskjellige små enheter, men forskjellige agendaer. Denne oppfatningen må endres. Vi må forsøke å bringe fokus på spørsmål som: «eksisterer jeg egentlig på egen hånd? Er det ett eneste øyeblikk i livet mitt at mine handlinger er fullstendig uavhengig av verden omkring?»

De fleste samfunn i verden i dag er materialistiske.

Når du opplever at du er et produkt av millioner av faktorer endrer noe seg i deg. Det er så mange mennesker du er relatert til og hele Universet flyter gjennom alle og deg i ethvert øyeblikk. Når du forstår og godtar dette faktum, blir du mer følsom, mer ansvarlig, mer respektfull, mer empatisk og omsorgsfull fordi du oppdager du er en del av det hele. Det er magisk og enkelt på samme tid.

_MG_6908

Foto: One World Acadamy

Hvor uavhengig er jeg?

– Kan vi i hele tatt tro og mene at vi greier oss uavhengig av andre?

Vi gjør et lite tankeeksperiment, om hvor mange som egentlig er involvert bare i det øyeblikket vi spiser lunsj under intervjuet.

For eksempel alle dem som lattermildt støyer inn på den digitale lydopptakeren inne på restauranten. De ser ikke at den ligger på bordet vårt, men ikke bare dem. Også den kvinnelige kelneren som tar i mot Ananda Giris spesialønsker, (han er vegetarianer som ikke spiser  melkeprodukter),  og dem som høstet oliven i Italia til den gode olivenoljen, før den ble flasket, lagret, satt i kasser, sendt til Norge.

Og hva med den nydelige ferske foccaciaen? Hvem er bakeren, hvor kom oppskriften i fra, hvem høstet kornet? Hvor fra kom det gode havsaltet? Slik kan vi fortsette i det uendelige. Konklusjonen blir at vi ikke klarer oss på egen hånd. Selv ikke når vi lager maten selv. Vi er alltid avhengig av andres varer og tjenester. Som også andre er avhengige av oss. Hvis man er selvsentrert får man ingen fornemmelse av hvordan virkeligheten kan være for andre. Da ligger dine behov alltid lengst fremme.

– Hvorfor er åndelighet så lite akseptert i vesten, blir vi blinde for enkle sannheter?

-Det gjør deg ikke verken mer eller mindre spirituell om du er fattig eller rik. Om du er fra et vestlig materialistisk samfunn eller ikke. De fleste samfunn i verden i dag er materialistiske. Spiritualitet har mye å gjøre med hvor relatert du er med dine omgivelser, hevder Ananda Giri.  Spirituell livsstil betyr heller ikke at man er nødvendigvis åndelig. La oss si man spiser en spesiell type mat, eller praktiserer en type meditasjon, eller yoga hver dag, og lever med få eiendeler… men hvis du ikke kan relatere til mennesker rundt deg er du ikke spirituell. Du kan derimot leve i overflod, være rik og virkelig engasjere deg i mennesker rundt deg. Det er spiritualitet.

 Når vi lærer at vi alle er ett, vil vår tenkemåte endres totalt.

– Å gå fra konflikt til glede er det virkelige målet. Vi er så opptatte av (selvet) vår programmering og våre tanker som bygger opp under egoet. Et åndelig liv kan man ha uansett hvor og hvordan man lever. Det er ikke sant at man ikke kan være åndelig i vesten, det handler om å bli bevisst og finne frihet. Ananda Giri mener med andre ord det ikke er ytre omstendigheter som avgjør om du vil utvikle deg som menneske.

Alt denne verden trenger er lykkelige mennesker. Det er vel ikke så lett her i Vesten hvor man må henge med på forbruket, betale regninger og avdrag og i det hele tatt være «ett» med systemet?

Man trenger ikke «å melde seg ut» hvorfor skal man gjøre det? Det kreves ikke så mye. Spirituell livsstil er fullt forenelig med et moderne liv. Det er en transformasjon av vår tankemåte som skal til. Det handler også mye om hvordan du responderer på det livet du lever. Det er tankene dine som skaper frykt, usikkerhet og som gjør vondt.

Ananda Giri 014 (1)

Ananda Giri under intervjuet med Guri Wiggen.

Forandring kommer ikke av seg selv

Man kan altså være åndelig i det moderne Vesten.  Ananda Giri er likevel klar over at det rådende fokus i vestlige land handler like mye om konkurranse som om samarbeid.

– Akkurat nå er det for mye fokus på å prestere, alle skal prestere på alle områder i livet. Jeg tror vi må lære mer om det å leve. Vi er oppdratt til å tro at vi er separate fra andre, fra det hele og det store. Jeg er annerledes enn deg og du er annerledes og separat fra meg. Det er samme grunn for at nasjoner går i krig, det er grunnen til at mennesker opplever konflikt i sine forhold til andre, selv til den man elsker. Når vi lærer at vi alle er ett, vil vår tenkemåte endres totalt. Den tankemåten inkluderer andres velbefinnende. Dine egne gleder er ikke bare dine. Du vil heller ikke føle deg ensom når du begynner å oppleve dette. Du vil påvirke verden på en positiv måte. Når mange tenker slik vil sosiale strukturer, en ny verden og ny politikk som er basert på samarbeid og ikke konkurranse bli virkelighet.

– Vi kan ikke bare vente på at denne nye verden skal komme av seg selv. Vi kan heller ikke skille individuell tankemåte fra global tankemåte. Det henger sammen. Du trenger bare å endre din væremåte, du må bli en lykkeligere person. Da må du velge «oneness» i stedet for «separateness»

Her finnes det ikke noe alternativ i Ananda Giris verden. Der eksisterer ikke egoet, adskilthet, konkurranse, splittelse eller egoisme. Det gjør mennesket ulykkelig, mener han. Han begynte å ta avstand fra det, allerede i ungdommen.

Ananda forteller at som 14-åring begynte hans bevissthet å endre seg, gjennom en alternativ skolegang. Der lærerne ga de unge en mulighet til å fordype seg i ikke-materielle og ikke-vitenskapelige temaet. Slik utviklet han seg i åndelig retning. Han ble åpen for at utdanningssystemet ikke hadde svaret på livets mysterium.

Alt denne verden trenger er lykkelige mennesker.

Selv vitenskapen er utfordret i dag, mener Giri. Det finnes kosmisk energier der vitenskapen før mente det var tomt. Atomet har ikke tomrom, men energi. Denne energien finnes i alt og alle.  Åndelige, som Ananda, navngir det «The Divine Intelligence,» andre kaller det kilden, ( The Source).

– Alt denne verden trenger er lykkelige mennesker. Vi trenger glade foreldre, glade barn glade lærere, glade politiske ledere, glade entreprenører, glade akademikere og glade artister. Konfliktfrie individer vil bidra til et konfliktfritt samfunn. Da vil alt fungere. Men transformasjonen må begynne her. Ananda Giri peker på sitt eget hjerte. Vi må handle fra en bevissthet om at vi er ett med alt og alle.  Er du interessert i å finne ut mer om temaet «oneness» og non-duality? Søk på YouTube og du vil finne mange videoer av flere forelesere som snakker om temaet. Der finner du også flere av Ananda Giris forelesninger.

 

 Religioner.no lenker:

 

 , , , ,

  • ashwin

    All this is big biz, just like religion !

  • Aage

    Dette er noe av det bedre jeg har lest – på lenge.
    Det er – egentlig – 3 faser vi skal gjennom:
    1. Jeg er. (Denne er falsk og vi skal oppdage det.)
    2. Vi er. (Denne er ekte og vi KAN tro, at det vi
    tidligere har trodd på .. er feilt.)
    3. Jeg er. (NÅ er det snakk om en ekte tilstand.
    Det arbeidet vi tidligere har gjort – er en del av
    forklaringen [eller – hele forklaringen .. alt etter
    vår bakgrunn] på hvordan den første «Jeg er»
    har oppstått.)
    ————
    I «tilstanden» .. «Vi er» .. skal vi lære oss til å forstå
    verdien av et fellesskap.
    Hvis vi ikke gjør det .. har vi antagligvis lært oss en
    måte å vurdere andre på .. som er uten verdi for hva
    de måtte ha gjennomgått av sorg og motgang. Dette
    vil da resultere i at vår oppfattning av menneskeverdi,
    blir meget lav.
    Dette er en viktig lærdom .. og Jesus kaller (en del av)
    denne prosessen .. «Å bli født på ny».

    Så – som Ananda Giri sier – så vil vår tankegang forandre
    seg .. når vi forstår at vi er «I et fellesskap» og (mens
    dette skjer) så «ER vi .. fellesskapet».
    ***
    Jeg er overbevisst om at de fleste mestere vet om dette.
    Jeg er – imidlertid – ikke sikker på .. hvorfor de ikke tar
    med dette «tredje trinnet» .. i sin undervisning.
    ***

    Gjennom slike opplevelser – vil vi også lettere forstå, at
    det er ut fra en slik bakgrunn – at Jesus kan si:
    ….Jeg er….
    -det sanne vintre.
    -veien sannheten og livet.
    osv.
    …fordi vi slik – forener oss – med det vi samtidig, er en
    DEL av…

    «Jeg er fellesskapet» (fordi jeg aktiviserer meg 100% I
    det).
    Gjennom en slik holdning – forstår vi verdien av å ikke
    misbruke den tilliten vi blir vist .. av andre i fellesskapet.

    ***
    Ingen skal behøve å «avlegge taushetsløfte» i et fellesskap.
    Det er nok å forstå:
    …Hvis dette hadde skjedd med meg, ville jeg da ha likt, at
    andre hadde snakket om det?…
    -Hvis svaret er «nei» .. snakker jeg ikke om det.
    ***

    Siden jeg oppfatter Buddha, Krishna og en del andre,
    som «Grunnskolen», i Jesu’ lære .. og Jesus – som «Den
    Videregående Skolen» .. så blir det helt naturlig for meg
    å sammenligne .. slik jeg gjør.

  • Pingback: Prinsessen skal blogge for verden | Religioner.no()