Aktuelt

Islamske superhelter – skal redde verden og islams omdømme

admin      |      01/12/2010

Når man ikke frem på annet vis kan man alltids ty til superhelter. 

Av Hans Olav Arnesen

 

Alle trenger vi helter av og til, og noen ganger er det bare superhelter som virkelig duger. I hvert fall for den yngre garden. I Vesten er vi vant med superhelter som Edderkoppen og Supermann som redder verden fra alle mulige jordiske og utenomjordiske trusler. Men hva med islam? Den islamske verden sliter med en rekke problemer av sosial, økonomisk og politisk art. Videre er det kan hende ingen andre sivilisasjoner som sliter mer med sitt omdømme? I vår tid blir islam ofte fremstilt negativt og forbundet med terror, forfølgelse av minoriteter, kvinneundertrykkelse, angrep på ytringsfriheten og andre menneskerettigheter. Hvor er heltene?

Det spørsmålet stilte den kuwaitiske psykologen, Dr. Naif Al-Mutawa seg også. Han bestemte seg for å etablere en helt egen superheltverden, befolket av islamske helter og heltinner. I likhet med Marvel Comics, som har superhelter som Edderkoppen, Hulken, Jernmannen og mange andre i stallen, og DC-Comics, med eksempelvis Lynvingen (Bat Man) og Supermann, utgjør Teskheel Comics et selvstendig superheltunivers. Det vil si at man ikke inkluderer andre selskapers superhelter i sine fortellinger.

Ikke desto mindre har det lenge vært en tradisjon i tegneserieverdenen for såkalte «cross overs», hvor helter en gang i blant møtes på tvers av skillene mellom selskapene. Slike uvanlige møter er ofte svært populære blant leserne, men det sitter gjerne langt inne å få til slike avtaler, med mindre man har en meget godt etablert merkevare. Motivet bak De 99, å skape sunne, islamske rollemodeller, har likevel slått an hos «konkurrentene». Av den grunn har heltene fra De 99 alt fått anledning til å møte både Lynvingen og Supermann. Den positive markedsføringseffekten av slike superheltmøter er enorm, og betyr selvfølgelig mye for det relativt unge, Teskheel Comics.

Kraften i Allahs navn

De 99 består av helter som har evner som tilsvarer kvaliteter knyttet til Allahs nittini navn. Fortellingen om heltenes opprinnelse tar oss tilbake til Bagdad i 1258. Hovedstaden i Abbasidekalifatet blir fremstilt som verdens kunnskapssentrum, og er truet av de mongolske hordene som er i ferd med å tilintetgjøre byen, en historisk hendelse som har satt dype spor i den islamske, kollektive psyke. Kalifen, en vis og mild mann, bestemmer seg for å redde verdens samlede kunnskap, og overføre ånden i de samlede verkene til en form som lettere lar seg transportere til trygghet. Løsningen blir 99 spesielle edelsteiner, såkalte Noor-steiner.

Steinene blir fraktet til Andalusia, hvor de blir vesentlige i etableringen av et nytt islamsk kunnskapssenter. Dette harmonerer igjen med islamsk selvforståelse, hvor man betrakter det muslimske styret på Den iberiske halvøya som en periode der islamsk toleranse og kunnskapshunger skilte seg ut fra den øvrige, barbariske verden. Denne gangen er det de spanske reconquistadorene som utgjør trusselen. En genial, men farlig ærgjerrig mann, Rughal, bestemmer seg for å absorbere kraften i steinene i sin egen kropp før de kristne kan erobre, Husn Al- Ma´Rifa, eller Kunnskapens Kastell, hvor steinene er oppbevart. Dette maktsyke eksperimentet går fryktelig galt, festningen går under og steinene forsvinner fra historien.

Den burkakledde heltinnen har det passende tilnavnet, Den skjulte.

I vår egen tid dukker de opp igjen, en etter en, og en idealistisk forretningsmann og akademiker setter seg som mål å samle heltene som blir gitt fantastiske krefter av de ulike steinene. Hensikten er å skape en bedre og mer harmonisk verden. Desverre har også den maktsyke Rughal overlevd katastrofen på 1400-tallet, og århundrene har ikke minsket hans ærgjerrighet.

Taskheel Comics forsøk på å skape et nytt og bedre bilde av islam har ikke gått upåaktet hen. Selveste Barack Obama har referert til tegneserien, De 99, som et positivt eksempel på entrepenørskap som fremmer toleranse. I tegneserien forsøker man å vise bredden i den islamske verden, og man har både mannlige og kvinnelige helter, sistnevnte i både hijab og burka, men også med udekket hår. Den burkakledde heltinnen har det passende tilnavnet, Den skjulte.  Alle mulige etnisiteter og nasjonaliteter er også representert, og handlingen foregår både i muslimske land, såvel som verden forøvrig. Kanskje mest iøyenfallende er likevel det tydelige fokuset på kunnskap som kilden til styrke.

ForeskinMan

Forhudmannen forsøker å redde en baby fra rabbinere med omskjæringskniver. Skjermdump fra ForeskinMan.com

Forhudmannen 

Mens De 99 forsøker å bedre islams omdømme ved å skape positive forbilder som klarer å kombinere sine heltedåder med et liv i overensstemmelse med islam, finnes det en tegneserie som brukes til å angripe en religiøs praksis. Helten med det noe uvanlige navnet, Foreskin Man,  kjemper mot alle former for omskjæring, både religiøs og sekulær. Denne tegneseriehelten inngår ikke i noe superheltunivers, men er et visuelt redskap for den California-baserte organisasjonen, MGMbill.org, som har som formål å bevare gutters «penis-integritet».

Hvorvidt Forhudmannen lykkes i å hindre omskjæring av gutter, eller om De 99 lykkes i å forbedre islams omdømme og skape positive rollemodeller for muslimsk ungdom gjenstår å se. De er i hvert fall eksempler på at tegneseriemediet kan brukes som et virkemiddel også i spørsmål vedrørende religion. Kan vi forvente oss en lignende utvikling her på berget?  Kan «Sexpresten«, «Mirakelprinsessen«, eller «Snåsamannen«  være forslag til hjemlige helter? Nei vent, den siste superhelttittelen er vel kanskje allerede opptatt?

Religioner.no artikler:

Andre lenker:

Responses

  1. Hijab er mitt valg og min rett | Religioner.no says:

    juli 25th, 2013 at 09:35 (#)

    […] Islamske superhelter skal redde verden og islams omdømme. […]

  2. Intens omskjæringsdebatt på Det teologiske fakultet | says:

    august 21st, 2014 at 10:02 (#)

    […] Forhudmannen – en intaktivistisk superhelt […]

Leave a Response