Film, TV og teater

Tyrkisk actionfilm anmeldt for antisemittisme

Religioner       |      01/02/2011

Hollywood er ikke alene om å lage filmer med stereotype fiendebilder. 

Av Hans Olav Arnesen

Valley of the Wolves. skjermdump av hansolavarnesen.

Det har vært vanlig å se stereotype arabere, gjerne islamistiske terrorister, som skurker i Hollywoodfilmer. Da er det kanskje ikke så rart at amerikanere utgjør populære skurker i arabiske og tyrkiske filmer, men også jøder fyller en slik rolle. Om slike filmer kun gjorde det godt i Midtøsten ville det antagelig passert under radaren, men når de oppnår stor suksess i Europa blir det noe annet.

Den nye filmen, “Ulvenes dal: Palestina”, som foreløpig ligger på niendeplass i Tyskland, er ett slikt eksempel. Hele Europa, men fremfor alt Tyskland og Østerrike, har sin helt spesielle historie med antisemittisme. Derfor har østerrikske jøder anmeldt produsentene av filmen.

Ifølge Raimund Fastenbauer, som representerer de østerrikske jødene, oppmuntrer filmen til religiøs vold og fornærmer religiøs tro. Videre heter det at filmen fremstiller alle Israels handlinger som om landet er styrt av en jødisk verdenskonspirasjon. Helt sikkert er det ihvertfall at det er uvant å se amerikanere og israelere i så karikerte skurkeroller, men hvor mange ganger har vi ikke sett onde arabere i filmer fra Hollywood?

Filmen er tredje i rekken av “Ulvenes dal” serien. I den først filmen var det amerikanerne som var skurkene, og denne filmen har et klassisk hevnplott hvor tyrkiske kommandosoldater begir seg inn i Irak og hevner et overgrep. Den andre filmen floppet, kanskje fordi den ikke spilte på tradisjonelle fiendebilder?

Det gjør derimot den siste filmen, “Ulvenes dal: Palestina”, til gagns.” Den tar for seg raidet på Gazaflotiljen som endte med ni døde aktivister da israelske soldater bordet det tyrkiske skipet, Mavi Marvara. Nå reiser tyrkiske kommandosoldater igjen til et fremmed land på jakt etter hevn og rettferdighet. Denne gangen går ferden til Israel hvor de sprer død og ødeleggelse til glede for fans over hele Midtøsten, men åpenbart også svært mange nyeuropeere.

Filmen, som hadde premiere 28 januar, er en av de dyreste, tyrkiske filmene noensinne.

Lenker:

 , , , , , ,