Baba Ramdev – en åndelig Donald Trump?
Er det mulig å være et åndelig forbilde og samtidig populistisk?
Av Ole Kristian Myren
For over tjue år siden avla han det tradisjonelle hinduistiske løftet om å leve resten av livet som asket. I dag er Baba Ramdev kontroversiell leder av et milliardkonsern, mektig støttespiller for Modi-regjeringen og hele Indias superguru. Han oppfordrer til dødsstraff for korrupsjon, mener yoga kurerer homofili og er kritisk til muslimer. Er en yogaguru i ferd med å bli Indias Donald Trump?
Barndom og unge år
Det er usikkerhet knyttet til Baba Ramdevs faktiske alder. Det blir allment antatt at han er i overkant av 50 år og mange kilder oppgir at han ble født 1965 i delstaten Haryana i Nord-India. Ramdev vokste opp under fattige kår på landsbygda. Etter å ha fullført ungdomsskolen studerte han yoga og sanskrit dyptgående i flere år. Senere reiste han rundt til landsbyer i Haryana som yogalærer. På begynnelsen av 1990-tallet traff han Acharya Balkrishna og sammen startet de opp et spirituelt senter i Haridwar ved fotenden av Himalaya. Balkrishna kom fra en liknende bakgrunn og hadde spesialisert seg i tradisjonell ayurvedisk medisin. Dette skulle vise seg å bli en svært slagkraftig kombinasjon.
Yogaguru og businessmann
Utover på 2000-tallet slo Ramdev for alvor gjennom som yogaguru. Gjennom TV-sendte yogatimer nådde han en stor del av Indias befolkning. Tidligere hadde yoga vært forbeholdt kun dyp spirituell praksis eller for eliten. Ramdev derimot forenklet yogastillingene, fokuserte på helsemessig effekter og mente at å meditere i timevis eller studere religiøse tekster ikke trengtes. Kombinert med hans enkle væremåte og gode humør gjorde dette han voldsomt populær blant folk flest.
Som en konsekvens tok også salget av ayurvediske produkter av. I 2006 startet han Patanjali Ayurved oppkalt etter yogaens mytiske grunnlegger Patanjali. Selskapet satset på å lage varer som tannkrem, såpe og shampo basert på ayurvediske prinsipper. Særlig de siste årene har selskapet opplevd rekordvekst og er nå Indias neste største selskap innen forbruksvarer. Nylig startet også klesproduksjon og selskapet har til og med utviklet en app for sosiale medier som er ment å skulle konkurrere ut WhatsApp. Selskapets medarbeidere aksepterer lavere lønninger fordi de ser på Ramdev som sin guru og hans popularitet gjør at mindre penger brukes på reklame enn hos konkurrentene.
Ramdev selv sier han ikke er interessert i penger og at alt han gjør er for Indias beste. I ånden til Mahatma Gandhis «swadeshi» ønsker han at indere kun skal bruke indiske produkter og dette har stor tiltrekningskraft. Forskjellen er naturligvis at Ramdev ønsker at produktene skal kjøpes fra hans eget merke. Siden han er en asket er det partneren Balkrishna som eier Patanjali Ayurved og dermed er en av Indias tjue rikeste mennesker (selskapet er verdt cirka 55 milliarder kr). Likevel er det liten tvil om hvem som sitter med egentlig kontroll. Finansanalytikere peker nettopp på at selskapets største svakhet er den totale avhengigheten av Ramdev som merkevarebygger.
Baba cool eller Baba Trump?
«Baba» blir i India ofte brukt som æresbetegnelse for spirituelle lærere. Uttrykket «baba cool» spiller i denne kontekst på at spirituelle lærere med sin karismatiske autoritet suksessfullt markedsfører påstått helsebringende produkter. Ramdev er for øyeblikket den klart største av disse og med dette kommer også politisk innflytelse. Han er på god talefot med statsminister Narendra Modi (BJP) og gav viktig støtte under forrige valgkamp i 2014. De deler ønsket om at hindutradisjoner som yoga, ayurveda og kubeskyttelse skal gjenskape en stolt indisk identitet. Baksiden er at dette i liten grad inkluderer Indias rundt 172 millioner muslimer og øvrige minoriteter.
Det virker åpenbart at Ramdevs selskap favoriseres av Modis regjering. Blant annet har Patanjali Ayurved fått kjøpe store statlige landområder til langt under markedspris. Ramdev er utnevnt til «brand ambassador» for hjemstaten Haryana og har statlig ansatte sikkerhetsvakter. Professoren Meera Nanda bruker begrepet “state-temple-corporate-complex” for å beskrive denne hyppig forekommende sammenfiltringen av politikk, religion og business i det indiske samfunnet.
Ramdev prøvde seg allerede i 2010 med et kortlevd politisk parti. I 2011 hang han seg på anti-korrupsjonsbevegelsen som sveipet over India. Hans bidrag var en sultestreik støttet av 40 000 trofaste støttespillere i Delhi. Den endte da politiet dukket opp med tåregass. Ramdev ble fanget på film idet han forsøkte å rømme utkledd som en skadet kvinne. Selv om dette i India ble sett på som en voldsom fornedrelse, har det etter hvert gått i glemmeboken.
Med sitt vennskap til statsminister Modi, voksende finansielle suksess og spirituelle autoritet har Ramdev for øyeblikket større innflytelse i det indiske samfunnet enn noen gang tidligere. Slik som Donald Trump er han en mester til å komme seg helskinnet ut av kontroverser og gjerne gi andre skylden. Skatteunndragelse og tester som viser lav produktkvalitet blir gjerne forklart som en konspirasjon blant internasjonale selskaper mot India eller utført av korrupte byråkrater.
Journalisten Priyanka Pathak-Narain utgav i fjor en uautorisert biografi om Ramdev. I tillegg til et kritisk søkelys på arbeidskulturen hos Patanjali Ayurved fokuserte hun på «tre mysterier». Det første var en myrdet businesspartner, det andre den plutselige forsvinningen av Ramdevs egen guru og den tredje en politisk samarbeidspartners død. Ramdev har ikke blitt implisert i noen av sakene. Likevel hevdes det påfallende at alle sakene var til fordel for hans videre karriere. Han har flere ganger forsøkt å stoppe salg av biografien og saken er for øyeblikket på nytt oppe i høyesteretten i Delhi.
Vil India få sin egen Donald Trump?
Den amerikanske presidenten har vist potensialet som ligger i splittende retorikk. Dette har statsminister Modi allerede i lang tid gjort i India ved å skape skiller mellom hinduer og muslimer. Det er ikke umulig å tenke seg at en religiøs leder med Ramdevs popularitet går inn i partipolitikken og baserer seg på en enda mer minoritetsfiendtlig retorikk.
Ramdev er vanligvis mindre direkte i sin kritikk av muslimer enn de mer ytterliggående hindunasjonalistiske lederne. Likevel har han blant annet argumentert for at voksende befolkningsgrupper i India bør kontrolleres gjennom for eksempel ettbarnspolitikk. Her er det verdt å nevne at muslimer er befolkningsgruppen med klart høyest vekst. I tillegg sjokkerte Ramdev i 2016 ved å uttale at han ville halshugge indere som nekter å synge den hinduinspirerte nasjonalsangen «Bharat Mata ki Jai». Til tross for massiv kritikk nektet han å trekke tilbake påstanden. Dette klinger ikke helt ulikt Trumps utsagn om at han kan skyte noen på Fifth Avenue uten å miste velgere
Likevel er det lite trolig at yogaguruen har ambisjoner om å bli statsminister i overskuelig fremtid. Ramdev har selv sagt at Modi er akkurat statsministeren India trenger og med sin egen eventyrlige suksess har han det kanskje mer enn godt nok med å være baba cool?
Mer om Baba Ramdev:
- New York Times: Indian Who Built Yoga Empire Works on Politics
- New York Times: A Yoga Master, the “King of Baba Cool” Stretches out an Empire
- New York Times: The Billionaire Yogi Behind Modi´s Rise
- Wikipedia (Engelsk): Ramdev
Se Baba Ramdev demonstrere sine yogaferdigheter i danseform på indisk TV i YouTube-klippet nedenfor.