Aktuelt, Spill

Lek deg frem til religionskunnskaper i Troens Verden

religioner      |      07/04/2015

Ønsker du å lære mer om religioner, men synes fagbøkene blir for kjedelige? Da er kanskje det norske dataspillet Troens Verden noe for deg.

Av Oskar Henriksen

9cdb2986be-troens verden front

Troens Verden er et dataspill under utvikling, beregnet på (K)RLE-bruk og laget på frivillig basis av læreren Fredrik Kolstad. På spillets facebook-side, står følgende:

«Troens Verden er et gratis dataspill som er laget for bruk i RLE-faget i skolen. Spillet er ment for målgruppen 5.-7.-trinn.»

«Troens Verden handler om gutten John som ønsker å utforske ulike religioner i verden. I den første utgaven av spillet er det primært islam, hinduismen og buddhismen som utforskes.

I spillet går du rundt i en åpen verden med tolkninger av ulike land. I denne første utgivelsen av spillet er det Malaysia, Thailand og Egypt du kan besøke. Her må du løse ulike oppdrag mens du lærer deg om verdens religoner.

Spillet er utviklet for å øke interessen for RLE-faget for elever på mellomtrinnet (5.-7. trinn). Alle skoler står fritt til å bruke produktet

For øyeblikket er det kun ute en Betaversjon av spillet, det vil si en uferdig versjon som ikke er representativt for det endelige sluttproduktet.»

Det er dermed ganske naturlig at det er et spill som er både lite og lite avansert. Grafikken er gammeldags og byr på den type fugleperspektiv der få mennesker ser særlig ulike ut, flere er identiske, og mye av terrenget går igjen. Dette passer egentlig formålet bra, siden det skal handle om læring og ikke spektakulære visuelle uttrykk. Imidlertid kan det bli for enkelt: Jeg fikk en og annen «er det et tak, er det bakken?»-opplevelse. Det enkle uttrykket betyr også at man må satse på innholdet ellers for å fange og holde på oppmerksomheten, noe som kan bli en utfordring overfor barn og ungdom som er vant til langt mer sofistikerte spill. I hvilken grad spillet vil klare dette er vanskelig å si for en 29-åring, så jeg får bare diskutere mine inntrykk.

På et religionsnettsted virker det rimelig å fokusere på det rent faglige ved spillet, men det aspektet blir nokså irrelevant hvis informasjonen ikke når frem på en god måte. Derfor vil jeg vurdere spillet bredere.

Men det som omtales her er altså beta-versjonen, så det kan være vanskelig å skille hastverksfeilene, som sannsynligvis vil bli rettet opp, fra resten. Likevel kan det være verdt å nevne at spillet sårt trenger en språkvask – særlig fordi det er et undervisningsspill. Det var også umulig å lagre spillet, selv om knappen var der, og musikken (som utgjorde all lyden) kunne ikke slås av – noe som alltid er et minus.

At spillet ikke lot seg lagre førte også til at jeg ikke fikk spilt ferdig – etter å ha stanget hodet i et oppdrag en stund, så leseren bes ha dette i bakhodet.

Historie og utforming

Spillet følger gutten John, som har fått i oppdrag av faren sin å skaffe seg de hellige skriftene til buddhismen (Tripitaka), islam (Koranen) og hinduismen (Vedaene – selv om det i introsekvensen står kristendommen, men dette er vel nok en hastverksfeil). Underveis skal han lære om ulike religioner gjennom å reise rundt og snakke med folk, kikke i skrifter, oppsøke hellige steder og liknende. Utgangspunktet er et generisk, vestlig-protestantisk sted kalt Skogby, med en meget beleilig flyplass hvorfra man kan reise til Egypt (Kairo), Malaysia (Kuala Lumpur) og Thailand (Bangkok). På disse fire stedene skal man kunne utforske og lære om kristendommen, islam, hinduisme og buddhisme. Man går rundt i byer, og på nærliggende steder tilknyttet en religion, og snakker med folk, finner gjenstander, eller utfører små oppgaver som kan gi en gjenstander eller informasjon. Gjenstandene kan være samleobjekter eller hjelpe med oppdragsutførelsen. Ikke alt er direkte religionsrelatert, og spillet vil åpenbart holde på oppmerksomheten ved å underholde mer generelt. For eksempel må man redde en katt ut av en brennende bygning på et tidspunkt. Det hele bærer preg av lett Zelda-inspirasjon: Noen ganger må man løse ett oppdrag eller gjøre noe ett sted for å få det som kreves for å løse et annet oppdrag eller komme seg frem et annet sted, men nivået er nokså beskjedent og ukomplisert.

Imidlertid kan det man trenger ligge på litt for tilfeldige steder. For eksempel var jeg nær ved å gi opp å finne melk som jeg trengte til et oppdrag, da jeg snublet over den på et tilfeldig sted under en religiøs festival der det var heller lite som skulle tilsi at jeg skulle finne noe slikt – kanskje med mindre jeg visste en del om denne festivalen på forhånd. Og jeg måtte som nevnt også gi opp til slutt, etter å være helt uten flere spor. Eller kanskje jeg hadde glemt sporene. For selv om det hele er enkelt, blir det fort uoversiktlig nok til at man sårt savner en oversikt over oppdrag og hva man trenger (man har en inventarliste, men den forteller ikke hva som trengs).

I det hele tatt: Under oppdragene kan det bli mye leting eller vandring frem og tilbake, og spillet byr egentlig ikke på nok underveis til å gjøre det interessant nok. Selv med noen artige innslag (i et bibliotek finner man ikke bare det man trenger, men også bøker om mer og mer absurde temaer i hver bokhylle), er det en tendens til at det er for lite å finne for mange steder. Man bruker med andre ord mye plass på lite. For eksempel kan man drømme og komme inn i en surrealistisk verden og møte julenissen. Sprek idé, men Drømmeland er for stort å vandre rundt i til å bare finne en nisse, som også byr på heller lite (selv om man klarer å vri også ham til å være religionsrelevant). Samtidig er fordelingen av ting og hendelser såpass ujevn at dette muligens er tegn på at en endelig versjon vil inneholde mer. Mer trivia og flere artige detaljer er i hvert fall veldig ønskelig.

De tre ekte byene man går rundt i – Kuala Lumpur, Bangkok og Kairo – er ellers bare «tolkninger», slik det kommer frem på nettsiden. De er dermed ikke realistiske fremstillinger. Særlig Kairos design er stort sett slik man venter å se en midtøstensk landsby i en tegneserie. På den ene siden gjør dette stedene enklere å huske, men samtidig kan man spørre seg om det er heldig å gjøre fremstillinger av fremmede kulturer fullt så klisjéaktige i undervisningssammenheng. Ikke minst bør man unngå at klisjéene blir til konkrete faktafeil, som at Tutankhamons grav plasseres i en pyramide i Kairo.

For øvrig flytter man med piltastene og gjør alle handlinger med enter eller space – nøyaktig så avansert som det trenger å være.

Religionsaspektet

Et slikt spill er selvsagt ikke stedet for de store avhandlinger, og informasjonen må nesten presenteres i små snutter her og der, men mangelen på kontekst og forklaring er likevel påfallende. Man får for eksempel vite hva buddhistenes åttedelte vei består i, men ikke hva de ulike punktene betyr, og spillet klarer å nevne karma og gjenfødsel sammen uten å få frem sammenhengen. Ritualer man snubler over blir heller ikke forklart. Dessuten: Når man skal ha med ovennevnte pyramide, hadde det vært flott med litt om dens religiøse betydning.

Spillet skal ifølge utvikleren fremme nysgjerrighet, og det ser veldig ut som om det er meningen at det skal spilles med en lærer eller annen voksen – eller google – i nærheten, som kan svare på spørsmål som måtte oppstå. For det kommer til å bli mange spørsmål. Spillet forutsetter nok også en del forkunnskaper, så det kan kanskje fungere best som repetisjon. For det man foreløpig får, er i hovedsak småglimt som kan fungere som knagger å henge annen kunnskap på, eller som inngangsport til å undersøke mer selv. Men i den grad det siste er formålet, kan det være at man overvurderer interessen man klarer å skape.

Religionsfremstillingene er selvfølgelig nokså generaliserende, som de må være, men det er fint at man får noen hint om variasjoner, blant annet om hijabskikker, og om fordelingen av religionene i et land. Slike forankringer i den konkrete virkeligheten kunne det gjerne vært langt flere av.

Det er egentlig ikke så mye mer å si om religionsinformasjonen. Man får den på ulike måter, spredt utover, og det kunne gjerne vært mer av den – og den trenger ikke bare å reise nye spørsmål.

Men konseptet har virkelig potensiale, og det blir spennende å se det endelige resultatet. Spillutvikleren lover også mange flere oppdateringer, så det er vanskelig å si hvordan det kommer til å se ut til slutt.

Religioner.no lenker:

Lenker:

 

 , , , , ,