Kort og godt

Kul dåpsreklame?

Hans Olav Arnesen      |      22/10/2014

Den norske kirke har lansert en reklamefilm for å øke oppslutningen om dåpsritualet. Den har ikke falt i smak hos alle. 

Av Hans Olav Arnesen

 

Kinoreklame – Dåp from Fabel Media AS on Vimeo.

Dåpsritualet er ett av kirkens overgangsritualer som har mistet oppslutning i Norge. Slik er det også i resten av Europa, og den britiske religionssosiologen Grace Davie mener dette kan skyldes at lav barnedødelighet har minsket etterspørselen etter dette ritualet, i motsetning til begravelsesritualet, som dekker et behov som med sikkerhet melder seg på ett eller annet tidspunkt i alle menneskers liv. Uheldigvis.

Den norske kirke har likevel ikke tenkt til å stilltiende akseptere at det tradisjonelt viktigste kristne ritualet mister sitt grep om befolkningen. Derfor har de lansert en reklamefilm som viser en snakkende baby, med umiskjennelige tenåringsholdninger, som er ment å inspirere nybakte foreldre til å døpe sine barn.

Reklamefilmen har skapt mye oppmerksomhet, spesielt i den kristne avisen Vårt Land. Mange er kritiske, og mener filmen er et krampeaktig forsøk på å fremstå som kul.

Hva synes du?

 , ,