UNICEF-reklame: Morsom, blasfemisk, eller begge deler?
UNICEF Sverige har valgt å bruke Jesus, Mor Teresa og Ghandi for å rekruttere bidragsgivere.
UNICEF-Sverige kjører i øyeblikket en kampanje hvis formål er å få svensker til å gi donasjoner til organisasjonens arbeid for barn som julegaver i år. Det har de gjort gjennom en serie reklamer hvor tre kjente skikkelser, kjent som både religiøse forbilder og for sin uselviskhet, dukker opp. I en av reklamene skryter Jesus, Mor Teresa og Ghandi av hverandres oppofrelser for menneskeheten over et glass vin. En veldig skandinavisk utseende mann stikker seg litt ut i dette selskapet, og da Jesus forhører seg om hva han har gjort for å fortjene en plass ved bordet svarer svensken: “Jeg klikket på et banner”.
Målet til UNICEF er nok å demonstrere for potensielle givere at det er svært enkelt å gjøre en forskjell for lidende barn. Man trenger ikke velge mellom total likegyldighet eller å vie hele livet til veldedighet, eller endog ofre det, for å gjøre noe godt. Sverige er ofte rangert som det minst religiøse landet i verden, så trolig blir det begrenset med negative reaksjoner på bruken av religiøse skikkelser i en slik sammenheng. Men videoene har også blitt spredt på YouTube.
Hva mener du? Er det riktig av en FN-organisasjon å spøke med hellige menn og kvinner på denne måten? Selv for en god sak.
Under kan du se hvordan svensken lærer Jesus å redde liv ved å klikke på et banner.
Religioner.no lenker:
- Jesus blir monster i amerikansk katastrofefilm
- Djesus Uncrossed – grov blasfemi eller uskyldig humor?
- Forfatter økte i verdi etter Muhammed-opptøyer
- Buddha-blasfemi i Vesten
- Hinduer truer med å drepe badedraktdesigner
- Tyrkisk actionfilm anmeldt for antisemittisme