Aktuelt

Julenisse ble myrdet av islamister

Religioner       |      04/01/2012

 Julenissen vekker sterke følelser hos mange. Også hat. 

Av Hans Olav Arnesen

Fader Frost - Wikimedia Commons.

Fader Frost – Wikimedia Commons.

Den kristne julefeiringen er tiltrekkende for mange og har også fått innpass i mange ikke-kristne kulturer. Muligens er det fremfor alt handelsstanden som ser potensialet i denne høytiden. Ikke minst på grunn av ritualet med utveksling av gaver, på samme måte som den norske handelsstanden utvilsomt har spilt en sentral rolle i importen av halloween- og valentinsdagsfeiringen til Norge.

Ikke desto mindre kan julefeiringen vekke anstøt i enkelte religiøse miljøer. Hvorvidt julenissen er iferd med å erstatte Jesus som julehøytidens midtpunkt er et spørsmål som trekkes frem av en del kristne ved juletider hvert år. Likeledes hvordan grådighet og overforbruk har ødelagt høytiden til minne om Jesu fødsel.

Noen kristne, slik som Jehovas vitner, tar da også avstand fra julefeiringen som de opplever som ubibelsk. En dansk frikirke valgte i fjor å vise sin misnøye med den danske julefeiringen på en mer dramatisk måte. De utførte en symbolsk henrettelse av “Julemanden” ved å henge ham fra mønet på kirken sin.

Dansk julemand henger fra mønet. Foto: Grete Dahl.

Dansk julemand henger fra mønet. Foto: Grete Dahl/Nordjyske. 

For muslimer, som ikke deler denne høytiden, kan julefeiringen oppleves enda mer problematisk. Det er likevel ikke helt uproblematisk å la være å feire denne høytiden heller, ihvertfall dersom man er i minoritet i et kristent land  hvor dette er et av årets høydepunkter, slik som Norge. En norsk konvertitt til islam, Maryam Trine Skogen, forteller til TV2 om sitt dilemma knyttet til julefeiringen. Av sine muslimske trosfeller fikk hun høre at julen var uislamsk, mens hun på den annen side ikke ønsket å støte sin familie ved å avstå fra alt som har med julen å gjøre. Som et kompromiss valgte hun å feire julen, men å fjerne uislamske elementer som fokuset på Jesus, kirkeklokker, svinekjøtt og alkohol. Istedet “islamiserte” hun den ved å bake pepperkaker formet som kameler og ved å utstyre pepperkakedamene med hijab, og pepperkakemennene med skjegg. Ikke desto mindre fikk hun rikelig med kritikk, noe du kan lese mer om på hennes blogg, Islam i Norge.

Selv om Maryam Trine Skogen har et pragmatisk forhold til julen innrømmer også hun at Julenissen utgjør et problem i forhold til hennes islamske tro:

“Vi er jo ikke glad i bilder og figurer i islam. Ingen skal komme å ta Guds plass. Selv om jeg er litt skeptisk til om nissen er noen reell trussel der.”

Denne skepsisen er hun slett ikke alene om. I russiskinfluerte områder, slik som i de tidligere sovjetrepublikkene i Sentral-Asia, feirer man julen på en noe annen måte enn i Vesten. Istedet for Julenissen har man Fader Frost, og gavene blir delt ut på nyåret. I de hovedsaklig muslimske republikkene i Sentral-Asia, såvel som i Kaukasus, kommer slike kristne tradisjoner i konflikt med en økende islamsk ekstremisme. I Tadsjikistan fikk denne konflikten på mandag et tragisk utfall. Tjuefireårige Parviz Davlatbekov var på besøk hos familiemedlemmer utkledd som Fader Frost. Uheldigvis vekket han på veien oppmerksomheten til en gruppe muslimske ekstremister som overfalt ham. Ifølge Berlingske Tidende ble islamistene rasende over utkledningen hans, og vitner fortalte at overfallsmennene ropte ” din vantro” mens de slo og knivstakk den unge mannen ihjel.

Religioner.no lenker: 

Lenker: 

 , , , , , , ,