Stikkord: ateisme

Med fornuften som redskap

Så fremt det kan finnes objektive verdier som gir grunn til å fortsette å leve, så trengs ikke Gud for å ha objektiv mening med livet.

Les mer »

Ingen mening med Gud

Å legge Gud til i regnestykket gjør det ikke enklere å besvare spørsmålet om livets mening.

Les mer »

Hvordan forholder ikke-religiøse livssynssamfunn seg til sex?

Vi har flere ikke-religiøse livssynssamfunn i Norge. Hvordan forholder disse livssynssamfunnene seg til sex?

Les mer »

Guder er ikke sentrale i buddhismen

Hvordan forholder buddhister seg til det guddommeliges eksistens? Finnes det guder? Ja, nei, kanskje, ifølge Knut E. Arnesen fra Karma Tashi Ling buddhistsamfunn.

Les mer »

Leif Reves spekulative trosforsvar

Andreas Wahl Blomkvist hevder det er mange hull i Leif Egils spekulasjoner rundt universets begynnelse.

Les mer »

Verdslige verdier motiverer like godt til ondskap

Ikke-religiøse utopier om en ideell verden her på jord er vel så godt egnet til å motivere folk til ondskap som religiøse utopier, hevder Atle Ottesen Søvik i sitt dialogiske svar til Andreas Wahl Blomkvist.

Les mer »

Ateisme er ikke et livssyn

Teolog Atle Ottesen Søvik  bommer på målet i sitt tilsvar på min kritikk av forestillingen om etterlivet, hevder Andreas Wahl Blomkvist.

Les mer »

Godtroende religionskritikk

Skal man gjøre narr av andres godtroenhet kan det være greit å ikke selv fremstå som like godtroende.

Les mer »

Troen på himmelen bringer helvete på jord

Forestillingen om et salig etterliv er ikke bare av det gode. Særlig når man ser hvor mange grusomme handlinger som har blitt begrunnet i troen på en tilværelse i det hinsidige. Derfor er troen på et liv etter døden noe vi med hell kunne klart oss uten, mener Andreas Wahl Blomkvist.

Les mer »

Velsignelsestelling

Tell dine velsignelser, lyder et engelsk uttrykk. Kanskje har det sitt utspring i Salmenes bok 40:6. Uansett passer det godt for oss nordmenn å ta en liten varetelling over våre velsignelser nå på nyåret. De er det mange av. Litt for mange til å gå inn på her, men vi kan ta en titt på […]

Les mer »