Fra forskningen

Religion og turisme

religioner      |      07/08/2015

Turisme skaper åpenhet og toleranse, heter det i en reportasje i Aftenposten. Turisme skaper også fordommer og tvangsflytting skriver Knut Aukland.

Av Knut Aukland, UiBPoster 2015 small

Sommerferien er over og i løpet av de siste ukene har du antakelig tatt del i et fenomen som utgjør en av verdens største industrier – turismen. Feriering og reising til utlandet har blitt selvsagte ingrediens i våre liv, noe vi tar for gitt. Samtidig er meningene delte om hvorvidt turismen er av et gode eller onde.

I Aftenposten kunne vi nylig om et reiseselskap og en reiseekspert som mente at turisme skaper åpenhet og toleranse. Reise er fredsskapende og fremmer tverrkulturell forståelse. Denne optimistiske vinklingen har lenge vært populær i FNs turistorganisasjon, men har også blitt plukket opp av reiselivsbransjen og andre med kommersielle interesser i turismen.

På motsatt fløy finner vi de som omtaler turismen som en ny form for imperialisme. De mener å se en nykolonialistisk utnyttingsprosess i turismen hvor hvite, pengesterke mennesker reiser til det fattige globale sør for å oppsøke ”de eksotiske innfødte” mens de gjør lokalsamfunn avhengig av å selge turisttjenester og deres egen kultur i form av suvenirer og danseforestillinger på hotellet.

Det er mange som har forsøkt å stempler turismen som enten god eller ond. Men tar vi et skritt tilbake og forsøker å vurdere den i alle sine former og aspekter vil man finne et stort og variert landskap. Turismen er en viktig bidragsyter til brutale sexindustrier i land som Thailand, men omfatter også kunnskapsreiser for norsk skoleungdom til Auschwitz. Reiser kan være med på å forsterke fordommer, men kan også lede til nye innsikter.

Aftenpostens reportasje om turismens evne til å skape toleranse var skrevet i forbindelse med pakkereiser til Iran og muligheten for nordmenn til å bli kjent med islamsk kultur. Det peker på noe interessant, nemlig at turismen har blitt en viktig arena for religion og informasjon om religioner.

La oss ta islam og buddhisme som to eksempler på hvordan reise kan både forsterke og utfordre våre fordommer. Buddhismen nyter for tiden høy status som livsfilosofi, mens islam lider under et imageproblem i Vesten. Reiseekspert Jens A. Riisnæs ser det som en selvfølge at reise er fredsskapende. Samtidig har hans reiser i utlandet overbevist han om at islam er grunnen til at Midtøsten er kommet i konflikt med Vesten og på kant med den moderne verden. Han fryktet muslimsk masseinnvandring til Norge i 2004.

Gitt den utbredte ideen om at buddhismen skulle være en filosofi og ikke en religion, er det nok mange av oss som har blitt overrasket på turer til buddhistiske kulturer. Faren min kom nylig tilbake fra en reise i Burma som blant annet hadde bestått av utflukter til en nær endeløs rekke av stupaer og templer. Han kjøper ikke lenger ideen om buddhismen som en særskilt annerledes religion.

På våre reiser i utlandet pleier vi ofte å oppsøke religionen, selv om vi er humanetikere eller ikke praktiserer religion. Vi oppsøker katedraler og templer samtidig som vi leser Torbjørn Færøvik og guidebøker som hjelper oss å forstå det vi ser av religiøse symboler og artefakter. Kanskje kjøper vi også en Buddha-statue eller suvenir fra Vatikanet som finner veien hjem til stua.

Siv Ellen Kraft har skrevet en interessant artikkel om hvordan Lonely Planet sin bok om India behandler religion og spiritualitet. Her viser det seg at mens hinduer og muslimer portretteres som folkemengder, avbildes buddhismen i form av små grupper eller individer. Indiske religioner presenteres som noe tidløst, eksotisk og underholdende. Samtidig oppfordres leserne til sjekke ut de spirituelle vibbene og yoga/meditasjonskurs på steder som Dharamshala og Rishikesh. Med andre ord, religion er ut mens spiritualitet er inn.

På religionsvitenskap ved UiB underviser vi i et emne i religion og turisme denne høsten. I kurset møter vi blant annet individer som reiser til India og Santiago de Compostela for å finne en ny retning og mening i livet. Vi reiser til Kina og buddhisttemplene i Wutai Shan hvor myndighetene tvangsflytter lokalsamfunnet for å utvikle turisme – helt i tråd med UNESCO sin kulturarvsforvaltning. Vi vil også se på den norske stats satsning på pilegrimsferd til Nidarosdomen i form av Pilegrimsleden. Hva skjer med det religiøse budskapet når en pilgrimsferd finansieres og organiseres av Riksantikvaren og Klima- og miljøvdernpartementet?

For å lære mer om samspillet mellom religion og turisme kan du klikke her for å se kortfilm om kurset.

Boktips

Lenker:

Religioner.no-lenker: 

 

 

 

 , , ,