Buddha-blasfemi i Vesten
De siste årene har det vært stort fokus på muslimske reaksjoner, eller overreaksjoner, på det som oppfattes som blasfemisk eller krenkende mot islam. Men muslimer er ikke alene om å ta anstøt når religiøse symboler eller hellige personer krenkes.
Av Hans Olav Arnesen
Det fikk den britiske turisten, Anthony Ratcliffe, erfare da han på vei fra Storbritannia til Malaysia hadde et tolv timer langt stopp i Colombo, hovedstaden i Sri Lanka, ifølge BBC. Ratcliffe, som hevder han i årevis har vært en tilhenger av buddhistisk filosofi, hadde nemlig fått seg en tatovering av Buddha på overarmen. Tatoveringen hadde han fått i Burma, et annet buddhistisk land, og var ment som et symbol på respekt.
Flyplassvaktene syntes ikke tatoveringen var det minste respektfull. I stedet ble de rasende og ville deportere ham tilbake til England. Omsider fikk han lov til å ta forbindelsesflyet til Malaysia, men ble forhørt ytterligere når han ankom Kuala Lumpur.
Det er ikke første gang vesterlendinger får problemer etter å ha krenket Buddha, slik Sri Lankiske myndigheter ser det. To kvinnelige og en mannlig fransk turist fikk, ifølge BBC, betingede fengselsstraffer etter å ha tatt respektløse fotografier. Turistene poserte med Buddha-statuer som de lot som de kysset. Den amerikanske rapperen Akon, ble nektet visum til landet etter å ha laget en musikkvideo hvor nesten nakne kvinner danser rundt en statue av Buddha.
Strømmen av mennesker i vår globale verden går ikke bare en vei, og asiatiske buddhister reiser til Europa. Også der opplever de at Buddha blir behandlet respektløst. Blant annet har det franske selskapet SAS Olfa designet toalettseter med et Buddha-tema, ifølge Bangkok Post. En gruppe thailandske og europeiske buddhister dannet en pressgruppe og samlet inn 8 000 underskrifter på en egen nettside. Tidligere denne uken annonserte det franske selskapet at de trekker produktet fra markedet, og at de aldri hadde til hensikt å ”underminere bildet av Buddha.” En lignende sak i Nederland dreide seg om flyttbare toaletter, og endte, ifølge Bangkok Post, med en formell unnskyldning fra Den nederlandske ambassaden i Thailand.
Men pressgruppene trenger ikke oppløses med det første. Moulin de Broaille, et hotell i Bourgogne, tilbyr sine gjester et muligens enda mer krenkende produkt, nemlig toalettpapir med bilder av Buddha på. For noen kan dette kanskje minne om Lambis bruk av bibelvers på nordisk toalettpapir, noe blant annet Dagen skrev om.
Hvor stor respekten for religiøse skikkelser er i Vesten generelt er et åpent spørsmål, men Buddha synes å bli behandlet med enda mindre ærbødighet enn eksempelvis Muhammed eller Jesus. Et annet eksempel på dette er den internasjonale kjeden Buddha Bar. Den ble grunnlagt av fransk-tunisieren Claude Chalom, og finnes i en rekke land. Chalom burde kanskje visst bedre ettersom han gikk på rabbinerskole da han var ung. I Oslo har vi for øvrig Buddha Biljard, med en smilende Buddha i logoen sin.
Kanskje ligger noe av forklaringen i den buddhistiske ikonografien? Dels er Buddha en kjent og lett gjenkjennelig figur, og benevnelsen buddha har positive konnotasjoner for mange. Men kanskje ligger noe av den visuelle appellen i at Buddha, i visse tilfeller, fremstilles som smilende, fet og lekende. Hva tror du er grunnen til at europeere viser så liten respekt for Buddha?