Film, TV og teater

Hatets vugge: nazisme, konspiranoia og kvinnemakt

religioner      |      29/05/2018

Filmen «Hatets Vugge» gir et innblikk i dagens greske nynazisme. Det er en bevegelse med et annet og ikke minst mer feminint ansikt enn den vi kjenner fra tidligere tiår.

Av John Færseth

Pressefoto: UpNorth Film

Filmen «Hatets vugge» tar oss med bak kulissene til den høyreekstreme greske bevegelsen Gyllent Daggry. Vi møter tre kvinner som alle er aktivt med i bevegelsen, selv om de lenge havner i skyggen av menn, fedre og sønner.

– Sett dere foran slik at ingen av setene står tomme. På den måten hjelper dere bevegelsen, oppfordrer en stemme. – Ansiktene deres kommer ikke til å vises!

– De har bedt om å få lage en film om oss, som skal vise at vi er vanlige mennesker med familier!

Kvinnen på talerstolen som forsøker å forklare tilhørerne om at det er en god ide å la seg dokumentere på denne måten er ung, blond og kledd i en lyseblå topp.  «Bevegelsen» hun representerer er Chrysi Avgi, på norsk kjent som Gyllent Daggry. Lenge henvist til politikkens skyggedaler med under en prosents oppslutning, har det siden 2012 hatt støtte fra sju prosent av stemmeberettigede grekere.

Budskapet deres er ikke småtterier. Jøder, albanere og kommunister skal deporteres eller gjøres til såpe. Vi får se partiaktivister ødelegge bodene til – presumptivt – mørkhudede gateselgere som mangler tillatelse til å selge suvenirer i Athen, og slå til en meningsmotstander under en direktesendt TV-debatt.

Ikke noe av dette er spesielt oppsiktsvekkende for denne typen organisasjoner. Det som imidlertid hever filmen kraftig, er hvordan den konfronterer gjengse fordommer om hvem nazistene er.

Til tross for at det siste årets marsjer i Kristiansand, Gøteborg og andre steder har hatt et stort innslag av kvinner, er bildet vårt av «nazisten» fortsatt gjerne en rotløs, ofte arbeidsledig ung mann med adferds- og aggresjonsproblemer. Et bilde som stemte på 1990-tallet, da mange forsvant ut når de fikk seg jobb, kjæreste og barn, men som ser ut til å ha forvitret de senere årene.

I filmen møter vi da også familier med barn og besteforeldre, og ikke minst jobb –  en av dem er til og med prest. Kvinnene bak som har gitt opphav til den engelske tittelen Golden Dawn Girls, kan heller ikke sies å være spesielt ressurssvake: En er statsviter mens en annen studerer psykologi. Langt fra å presse brødre, ektemenn og sønner til å trekke seg ut av en tilsynelatende stigmatiserende organisasjon, er de både støttespillere og pådrivere. Og når de fleste mennene havner i fengsel mistenkt for drapet på en venstreradikal artist, fører ikke dette til at de revurderer sitt eget engasjement –  i stedet tar de over partiet og leder det til det som langt på vei blir en valgtriumf.

Det andre er den sentrale rollen konspirasjonsteorier spiller i verdensbildet til flere av kvinnene. Ikke bare tradisjonelt jødehat, men også forestillinger om en storstilt sammensvergelse som dikterer amerikanske presidenter og som ønsker å ødelegge europeiske nasjonalstater med innvandring.

«New World Order», kaller en av dem denne skjulte planen. Et begrep som har vært godt kjent fra amerikansk konspirasjonskultur siden 1990-tallet, da daværende president George Bush ved en forsnakkelse brukte det om det nye samarbeidet mellom USA og Sovjetunionen som skulle avløse Den Kalde Krigen. Noe som gav vann på mølla til miljøer som allerede fryktet at myndighetene i Washington var i ferd med å gi opp suverenitet til et FN-ledet verdensdiktatur, og antagelig var med å inspirere terrorbomben i Oklahoma City få år senere.

Denne typen forestillinger ser i økende grad ut til å inspirere dagens politiske ekstremister, både i høyreekstrem og islamistisk utgave. Da jeg for et år siden intervjuet en representant for den paramilitære ungarske organisasjonen Magyar Garda, tilknyttet ytrehøyrepartiet Jobbik, kunne han for eksempel både fortelle at det pågikk en plan for å avkristne Europa og at denne «globalistiske» planen stod i ledtog med sataniske krefter.

Og kanskje er ikke dette så underlig: Den som i dag mister troen på det demokratiske systemet slik Gyldent Daggry-aktivistene langt på vei ser ut til å ha gjort, vil som regel gå til nettet for å finne ut hvordan ting virkelig henger sammen. Da er ikke youtube-videoene om Illuminati, George Soros og andre antatt mektige aktører langt unna. Mye tyder også på at nettkonspiranoiaen de siste årene i økende grad har tatt en islam- og innvandringsfiendtlig retning, der flyktningkriser og «islamisering» har blitt det viktigste verktøyet i kassen til dem som søker å rive ned tradisjonelle kulturer og slik gjøre det lettere å få verdensherredømme.

Fortiden er ikke det den en gang var, lyder et gammelt hjertesukk. Heller ikke ytre høyre, kan man kanskje legge til.

Tittel: Hatets vugge (eng. Golden Dawn Girls)                                                                                                      Regissør: Håvard Bustnes                                                                                                                                      Produsert av: UpNorth Film

 , , , , , ,